tisdag 14 november 2017

LCHF

Jag tänker köra LCHF en period, för att få bukt på mitt eviga sötsug. Egentligen är det inga större problem att byta ut kolhydraterna - problemet är att det är så himla svårt att hålla nere fettet.

Jag vet att de där riktigt renodlade LCHFarna matar in fett nästan obegränsat men jag kanske är fett-förstörd, eller så har jag en aning sunt förnuft, för det känns liksom inte helt okej att mosa i sig fett i massor.

Mitt mål är att hålla ett vettigt kalori-intag men att ändå hålla LCHF-proportioner på det hela. En rätt käck utmaning, känner jag, men det är värt att testa.

För att få lite hjälp tänker jag mata in det jag äter på matdagboken.se. Kanske inte varje dag men tillräckligt ofta för att jag ska ha koll på såväl kolhydrater som kalorier.

Dessutom är jag ju lite nördig när det gäller mätbara saker, men siffror och diagram så där, så det här upplägget passar nog mig. Jag gillar att kunna se vad och hur jag ätit.

Nu ska jag bara hitta en del bra recept så att jag kan variera min mat. Det får bli en del av min målsättning, tror jag, att prova nya recept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gott nytt år då :-)

Gårdagens Sylvesterlopp gick betydligt bättre än jag vågat hoppas på, med tanke på en rätt kass träningshöst som sedan toppades av en förkyl...