lördag 25 februari 2017

Bör man ha en plan..?

Jag läser, ibland, om folk som har struktur på sin träning. De har inte bara fasta träningsdagar, de har också bestämt vad de ska träna. Om de ska köra styrka eller intervaller, långpass eller nåt annat som låter både vetenskapligt och kunnigt.

Så gör inte jag. Jag har ofta en tanke, en plan, men jag ändrar lika ofta på den. Jag ställer sällan in ett planerat pass, men jag utför det sällan så som jag tänkt. Har jag tänkt mig ett längre joggingpass men känner mig trött, kan jag lika gärna ta en kort promenad. Har jag tänkt jogga lite lugnt på löpbandet, men får feeling, så kan jag köra råsvettiga intervaller.

Det jag oftast råkar glömma är styrketräning. Det är inte så himla skoj, fast jag vet ju att jag borde köra det också.

Så då är frågan - Bör man ha en plan? Blir det bättre kvalitet på träningen om man planerar den bättre?

Kanske skulle man då tänka sig:
          måndag -             vila
          tisdag -                40 min löpband/20 min styrka
          onsdag -              60 min löpband
          torsdag -              vila
          fredag -               40 min löpband/20 min styrka
          lördag/söndag -  ett långpass (minst 90 min)

4 pass/vecka, det är väl ganska lagom. Styrka och kondition blandat, det borde ju också vara bra.

Ju mer jag tänker på det, ju bättre låter det. Jag ska banne mig testa detta. En månad, hela mars, ska jag köra på planerad och strukturerad träning.

Ja, det ska jag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gott nytt år då :-)

Gårdagens Sylvesterlopp gick betydligt bättre än jag vågat hoppas på, med tanke på en rätt kass träningshöst som sedan toppades av en förkyl...