fredag 6 januari 2017

Hur börjar man jogga?

Jag har aldrig joggat, aldrig varit vältränat, inte ens i min ungdom. Gått har jag alltid gillat, snabbt och långt, men aldrig joggat. Av någon underlig anledning fick jag ändå för mig att jag skulle börja jogga. Det var dagen efter Tjejmilen. Min dotter hade sprungit och tyckte loppet var skoj. Då hör jag liksom min egen hjärna formulera tanken att "nästa år ska jag springa Tjejmilen".

Jag var snabb att anmäla mig och jag började lite försiktigt jogga, i skogen där ingen såg mig. Helt utan vana och erfarenhet var det ingen lätt match, så jag kutade ett par hundra meter och sedan fick jag gå en bit. Så där höll jag på ett par-tre gånger och tyckte det var rätt trist. Alltså började jag googla på träningsprogram. Vilken djungel!

Det enda de hade gemensamt var att jag dissade dem alla snabbt. Om man ska generalisera kan man säga att de - på nybörjarnivå - var typ:

Gå 100 meter, jogga 25 meter - upprepa 5 gånger.

Det passade inte alls mig eftersom jag var van att gå 5-10 km flera gånger i veckan. Då kändes de där komma-igång-rundorna på kanske 1 kilometer eller 2 så pass fnuttigt. Alltså fick jag hitta en egen lösning och eftersom jag har en dotter som kan det där med träning så fick hon göra lite nytta.

Tillsammans kom vi fram till följande:
Bestäm en runda på ca 5 km. Gå 5 minuter för att värma upp. Jogga sedan 2 minuter, gå 3 minuter.

När jag gjort så några gånger höjde jag så jag joggade 3 minuter, gick 2 minuter. Sedan ökade jag till 4 minuter jogga, 2 minuter gå. Sedan drog jag ner till 4 minuter jogga, 1 minut gå. Efter några veckor kunde jag jogga hela rundan och jisses så stolt jag var då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gott nytt år då :-)

Gårdagens Sylvesterlopp gick betydligt bättre än jag vågat hoppas på, med tanke på en rätt kass träningshöst som sedan toppades av en förkyl...