tisdag 24 januari 2017

Roligt och roligt...?

Är det roligt att motionera? Måste det vara roligt?
Ofta läser man att man ska hitta nån motion som är rolig, men om man inte gör det då? Om jag har provat en massa olika men inte fastnat för nåt, ska jag strunta i motion då? Kanske bor jag i en liten stad där det inte finns så mycket att välja mellan, kanske hittar jag ingen aktivitet som jag tycker är kul – men måste allt vara så jäkla roligt jämt??
Ibland känns det som om allt ska vara kul. Skolan ska vara rolig, motion ska vara roligt, jobbet ska vara kul, allt ska vara roligt. Men funkar livet verkligen så, och är det verkligen målet? Kan man verkligen ha roligt jämt, är inte det lite som att alltid äta pannkaka, till slut är inte ens det gott…
Jag har ett helt underbart liv, men jag gör ofta saker som inte är kul. Det betyder inte alltid att de är tråkiga, men de är inte heller alltid kul.
* Jag städar varje vecka – hur roligt är det? Inte mycket, men jag vet att jag vantrivs om jag inte gör det.
* Jag går till jobbet varje dag – är det alltid så roligt? Nä, men jag vet att jag gillar löningen i slutet av varje månad.
* Jag klipper gräset regelbundet – skrattar man av det? Nä, men det är väldigt mycket trevligare än att behöva ha stövlar ute på gräsmattan.
* Jag betalar räkningar varje månad – är det kul? Inte mycket, men jag vet att jag måste för konsekvenserna är liksom tråkigare.
Tanka bilen, tvätta, diska, göra läxor med barnen, gå ut med hunden när det regnar, rensa ogräs, stryka kläder, handla mat, vattna blommor – det är inte heller kul. Men man gör det, för man vet att man måste eller att man mår bra av det. Så varför kan man inte motionera tre gånger i veckan, även om det inte är roligt, men man vet att man mår bra av det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gott nytt år då :-)

Gårdagens Sylvesterlopp gick betydligt bättre än jag vågat hoppas på, med tanke på en rätt kass träningshöst som sedan toppades av en förkyl...