måndag 16 januari 2017

Sjuan

Skäl 7:

Man får ett mål att sträva mot. Att ha ett mål att sträva mot, och att sedan nå målet, ger ökad motivation. Ett mål gör också att man fokuserar bättre och att man utvecklar sig genom att anta en utmaning. När man uppnår ett mål stärks självkänslan, i alla fall om man satt ett mål som man fått jobba för. Att sätta ett för lågt mål ger inte alls samma jag-klarade-det-känsla.
När man sätter upp ett mål är det bra att följa SMART-metoden. Det vill säga att målet ska vara Specifikt, Mätbart, Anpassat, Realistiskt och Tidssatt. Att bara säga att ”jag ska bli bättre på att jogga” eller ska ”jag ska bli starkare” gör att det är så svårt att veta NÄR man nått sitt mål.
Om man istället bestämmer att ”jag ska springa 5 km under 30 minuter  innan midsommar” eller ”jag ska orka jogga 7 km före semestern” så är det lättare att veta exakt OM man nått målet.
Vill man inte ha prestationsmål kan man ha insatsmål. Det vill säga, man kan bestämma sig för att ”jag ska träna 3 gånger i veckan i 5 veckor på rad” eller ”jag ska jogga/gå minst 15 km i veckan under hela denna månad. Då kan man också nå sitt mål även om man inte fått bättre tid, blivit starkare eller vunnit nåt lopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gott nytt år då :-)

Gårdagens Sylvesterlopp gick betydligt bättre än jag vågat hoppas på, med tanke på en rätt kass träningshöst som sedan toppades av en förkyl...